مهارت شنیداری زبان انگلیسی و راه های تقویت آن

دسته‌بندی: مقالات
تاریخ: 20 خرداد 1402
بازدید:
مهارت شنیداری زبان انگلیسی و راه های تقویت آن - گالری کتاب آواگستر

یکی از مراحل پیشرفته یادگیری در هر زبانی مکالمه راحت و روان به آن زبان است. برای یک مکالمه خوب در کنار مهارت اسپیکینگ(صحبت کردن)، مهارت شنیداری یا لیسنینگ هم بسیار مهم است. شما بر اساس شنیده های خود و برداشت خود با طرف مقابل صحبت می کنید. اگر در دریافت و شنیدن هرگونه مشکلی داشته باشید، بی شک این به صحبت کردن شما هم ضربه خواهد زد.

مهارت شنیداری یا Listening چیست؟

مهارت شنیداری یا همان لیسینینگ یکی از چالش های زبان آموزان است. این مهارت باید به آنچه در کتاب های آموزشگاهی تدریس می شود محدود نشود. تقویت این مهارت نیازمند تمرین مستمر و خارج از کلاس می باشد. اگر در سطوح مبتدی یا متوسط قرار دارید، شما باید هر روز به صورت حداقل یک ساعت بر روی تمرین های متفاوت لیسینینگ متمرکز شوید.

یکی از چهار مهارت اصلی یادگیری زبان انگلیسی، لیسینینگ است. این مهارت می تواند یکی از تجربه های ترسناک باشد. چراکه تصور رو به رو شدن و صحبت به زبانی دیگر می تواند برای یک شخص مبتدی بسیار ترسناک باشد. این مهارت در کنار مهارت اسپیکینگ در سیستم آموزش کشور ما آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نشده است.

راه های تقویت مهارت لیسینینگ

راه های تقویت زبان انگلیسی به تعداد زیادی موجود است. در اینجا مهم این است که کدامیک مناسب شما است و شما می توانید به صورت مستمر آن را انجام دهید. آدمیزاد بنده عادت است. اگر کاری به صورت عادت در شما پایدار شد، قطعا نتیجه آن را در زندگی خود می بینید.

مهارت لیسینینگ یکی از بایدهای تقویت زبان انگلیسی است. بدون تقویت آن مهارت اسپیکینگ به تنهایی نمی تواند برای شما موثر باشد. البته تقویت اسپیکینگ نیازمند یک مهارت لیسینینگ بسیار قوی است. این دو به عبارتی لازم و ملزوم یکدیگر می باشند.

1.تمرین گوش کردن فعال

شاید با این عبارت قبلا آشنا شده باشید. شاید یک مفهوم غریبه برای شما باشد. گوش کردن فعال به فرآیندی گفته می شود که شما صرف گوش کردن به آن مطلب گوش نمی دهید. شما با تمام دقت و تمرکز سعی دارید کلمه به کلمه حرف های طرف مقابل را متوجه و آن را درک کنید. به معنی دقیق کلمه ذهن شنونده به طور کامل متوجه بحث مورد نظر است.

تقویت این راه از طریق یادداشت برداری ممکن است. نیازی نیست تمام آنچه را که می شنوید را بنویسید. شما باید در وهله اول شمای کلی مطلب را نوشته و اصل مطلب را متوجه بشوید. با قوی شدن در این مرحله دیگر می توانید یادداشت را کنار گذاشته و تمام آنچه را که لازم است در ذهن خود نوشته و در مورد جزییات مطلب سوال کنید.

2.تمرین گوش کردن منفعل

گوش کردن منفعل در برابر گوش کردن فعال قرار می گیرد. از آنجایی که ممکن است شما با لهجه های مختلف و نحوه ادای متفاوت کلمات مواجه بشوید نیاز است به صورت مستمر خود را در معرض زبان انگلیسی قرار دهید. نیاز نیست به صورت تمام و کامل به گفته های گوینده گوش فرا دهید. این شنیدن همواره و لهجه ها مختلف شما را به صورت حداکثری در مواجهه با زبان انگلیسی قرار می دهد.

این گوش دادن همواره دو اثر مثبت دارد. اولا این تمرین مداوم ترس و دلهره مداوم شما از برخورد با یک انگلیسی زبان و مکالمه با او را در شما از بین می برد. دوما شما را با مطالب متفاوت و لهجه های مختلف آشنا کرده، دایره لغات شما را بالابرده و با لهجه های مختلف آشنا می کند.

3.دسترسی به منابع آنلاین و فضای مجازی

شما از طریق اینترنت به دنیایی از منابع دسترسی دارید. این منابع به دو دسته مختلف تقسیم می شوند. منابع و روش هایی که در اوقات فراغت می توانید استفاده کنید. این منابع و روش ها شامل دیدن سریال ها و فیلم های مورد علاقه به زبان انگلیسی است. گوش کردن به موزیک های انگلیسی از جمله همین کارها است. شما می توانید از زمان های مرده و اوقات فراغت خود نیز برای تقویت زبان نهایت بازدهی را داشته باشید.

در کنار فیلم و سریال و موزیک منابع دیگری در این مسیر وجود دارند. از جمله آنها می توان به پادکست و یوتیوب اشاره کرد. شما با استفاده از یوتیوب و فعال کردن زیرنویس انگلیسی آن می توانید بر روی مهارت لیسینینگ خود کار کنید.

4.زمان مطالعه خود را افزایش دهید

بدیهی است برای هرچیزی وقت بیشتری صرف کنید، نتیجه بهتر و مطلوب تری می گیرید. اگر یک یا دو روز در هفته به مطالعه انگلیسی اختصاص داده اید، می توانید یک برنامه روزانه برای مطالعه مشخص کنید. قطعا شما با مطالعه روزانه نتیجه ای بهتر از مطالعه تنها یک یا دو روز در هفته می گیرید.

اختصاص یک ساعت در روز به لیسینینگ برای کسی که به صورت جدی به دنبال تقویت زبان انگلیسی است، حداقل ماجرا است. این یک ساعت باید به صورت اختصاصی به لیسینینگ تخصیص داده شود. اگر در اوقات فراغت به مطالعه فیلم و سریال و غیره می پردازید، آن را نباید جزو این یک ساعت بشمارید.

 

5.ثبت نام در کلاس های تدریس زبان

یکی از معمول ترین و مرسوم ترین روش ها، ثبت نام در کلاس های تدریس زبان انگلیسی است. ثبت نام در چنین کلاس هایی اگر در سطوح مقدماتی قرار دارید، امری لازم است. شما می توانید به یکی از این آموزشگاه ها مراجعه کرده و پس از آزمون تعیین سطح، در کلاس های مناسب سطح خود شرکت کنید.

بعضی از اوقات زبان آموز از نظر سایر مهارت ها در سطح قابل قبولی قرار دارد ولی در مکالمه مشکلاتی دارد. در این حالت شما می توانید در کلاس های خصوصی مکالمه شرکت کنید. این کلاس ها محور مکالمه به زبان انگلیسی است.  در این کلاس ها تنها بر روی لیسینینگ و اسپیکینگ شما تمرکز می کنند.

در این مقاله سعی کردیم هرچند به صورت محدود اما کاربردی شما را با مهارت شنیداری (Listening) در زبان انگلیسی آشنا کنیم. راهکار هایی برای تقویت این مهم ذکر شد. این راهکار ها بسیار زیاد و متنوع هستند. آنچه مهم است این است که کدامیک مناسب شما است. شما می توانید هرکدام را که برای خود مناسب می بینید، به کار ببرید.برای اطلاعات بیشتر ، خرید کتاب های آموزشی و غیره میتوانید از سایت گالری کتاب آوا دیدن فرمایید .

برچسب‌ها:

آژانس تبلیغاتی فر

دیدگاه‌ها