روش صحیح کتاب خواندن

دسته‌بندی: روش مطالعه
تاریخ: 17 اسفند 1401
بازدید:

کتابخوانی از جمله صفاتی است که بسیاری از ما علاقه داریم واجد آن باشیم، اما اکثر ما وقت و حوصله کافی را به خواندن کتاب اختصاص نمیدهیم. روش صحیح خواندن کتاب ،سعی کرده ایم با کمی مطالعه و جستجو، برخی از مهمترین نکات در مورد کتابخوانی را گردآوری کنیم.

روش صحیح کتاب خواندن

بهترین روش مطالعه در دنیا

روش صحیح مطالعه کردن.

روش‌ های گوناگون خوبی برای مطالعه وجود دارد. اما روش مطالعه کتاب برای دانشگاه‌های برتر دنیا اهمیت بیشتری دارد. آن‌ها سعی می‌کنند دنبال بهترین روش های یادگیری برای دانشجوهایشان باشند. بنابراین تحقیقات زیادی در این راستا صورت گرفته است. قصد دارم شما را با بهترین روش های مطالعه در دنیا که مناسب برای فرهنگ کشورمان هم هست، آشنا کنم.

گام اول روش مطالعه چیست؟

اولین گام بهترین روش مطالعه صحیح این است که حال خودمان را خوب کنیم. احساس ما میزان یادگیری ما را مشخص می‌کند. بنابراین قبل از هر کاری سطح شادی خودمان را افزایش میدهیم. شما در این مرحله باید به گونه‌ای حال خودتان را خوب کنید که بسیار راحت و کم‌خرج و بدون دردسر احساس شادی کنید. مثلا برای احساس خوب می‌توانیم یک موزیک شاد و دوست داشتنی گوش دهیم. با خودمان جلوی آینه حرف‌های مثبت بزنیم و ده‌ها روش دیگر که شما باید بهترین آن را نسبت به شخصیت خود پیدا کنید.

گام دوم روش مطالعه برای افزایش یادگیری هنگام مطالعه

گام دوم روش مطالعه به شما کمک بزرگی می‌کند. در این مرحله متوجه می‌شوید که کدام بخش‌های کتاب از همه مهم‌تر است. اینکه شما باید کجا توجه و دقت بیشتری داشته باشید و کجا باید سریع‌تر عبور کنید. دقیقا مثل این می‌ماند که شما با یک نقشه وارد یک شهر شوید و بدانید دقیقا چه مسیر‌هایی را می‌خواهید عبور کنید. اما فرض کنید شما برای ورود به شهر هیچ نقشه‌ای ندارید. مسلماً دل‌زده می‌شوید و انگیزه شما کاهش می‌یابد.

به طور خلاصه می‌خواهیم در گام دوم روش مطالعه به یک درک کلی از کتاب برسیم. شما در این مرحله باید کتاب خود را در مدت 5 تا 7 دقیقه مطالعه کنید. در انتها باید موضوعات مهمی را از آن متوجه شده باشید و بتوانید به فرد دیگری توضیح مختصری دهید.

گام سوم روش مطالعه برای افزایش یادگیری هنگام مطالعه

در سومین گام شیوه مطالعه شما باید سوال‌های کتاب را مطالعه کنید. تا به حال فکر کردید که چرا در کتاب‌های درسی سوال وجود دارد؟ رسیدن به جواب های سوالات هدف نویسنده کتاب است. اگر سوال‌ها را بخوانید قلاب ذهنی برای شما ایجاد می‌شود و موضوعات را بهتر درک خواهید کرد.

روش صحیح کتاب خواندن

 

قبل از مطالعه چه کار کنیم؟

روش صحیح کتاب خواندن تا به حال نکات خوبی د مورد افزایش یادگیری هنگام مطالعه یاد گرفتیم اما قبل از شروع مطالعه هم باید اقداماتی انجام دهیم. در ابتدا چرایی مطالعه را برای خودتان مشخص کنید. اگر نمی‌دانید برای چه چیزی دارید مطالعه می‌کنید و چه هدفی از کتاب خواندن دارید؛ چرا کتاب می‌خوانید؟

هدفگذاری در مطالعه باعث می‌شود، نکات مهم و ارزشمند را بیشتر درک کنیم و هنگام کتاب خواندن از دقت بیشتری برخوردار باشیم. پس لطفاً قبل از کتاب خواندن مشخص کنید که این کتاب باید چه تاثیراتی روی من، در حوزه های مختلف شامل اخلاق، شخصیت،علم، درآمد و… بگذارد.!

فنون مطالعه آسان

برای این که لذت بیشتری در حین مطالعه داشته باشیم به خودتان بگویید: من هیچی بلد نیستم. یعنی آگاهی خود را ضرب‌ِ صفر کنید. یکی از مشکلات بزرگ افراد، مخصوصا ما ایرانی‌ها این است که فکر می‌کنیم همه چیز را می‌دانیم؛ این کاملا اشتباه است. مرض همه چیز دانی نداشته باشیم. زمانی که یک نکته یاد میگیریم خودمان را تشویق کنیم و شکرگزاری کنیم به خاطر یک ایده خوب یا یک جمله خوب که یاد گرفتیم. تصمیم بگیریم که آن ایده‌ها را در زندگی خود پیاده سازی و اجرا کنیم.

چگونه مطالعه مفید داشته باشیم؟

بهترین روش مطالعه کتاب برای لذت بردن از مطالعه چیست؟ دوست داشتن و لذت بردن از هر چیزی اکتسابی است. پس خودتان را به خاطر بدست آوردن نکته‌ای که از کتاب آموختید، تشویق کنید (می‌توانید از جملاتی چون هورااا، دمم گرم، آخ جونمی جون و… استفاده کنید). از نویسنده آن کتاب که به شما این نکته را آموخت تشکر کنید. به ارزشی که کتاب خواندن به شما میدهد توجه کنید. همچنین یادتان باشد که برای کتاب‌های حفظی روش های حفظ کردن سریع گوناگونی وجود دارد.

در نظر بگیرید با اجرای نکته‌ای که از کتاب آموختید تا چه اندازه می‌توانید زندگی خود را بهتر کنید. در زندگی خود چه رفتار و چه اخلاقی را تغییر یا اضافه کنید. با راهکارهای ساده‌ای می‌توانیم یادگیری خود را در مطالعه چندین برابر بیشتر کنیم و از آن لذت ببریم.

بهترین زمان برای کتاب خواندن چه زمانی است؟

روش صحیح کتاب خواندن همه انسان‌ها ساعت زیستی مختلفی دارند. این که بخواهیم برای شما نسخه‌ای تجویز کنیم کار اشتباهی است. اطلاعاتی به شما مید‌هم که خودتان بتوانید برای خود بهترین نسخه را بنویسید. 80 درصد افراد صبح‌ ها انرژی بیشتری دارند. این انرژی بیشتر به ما کمک می‌کند تا با حال خوب شروع به مطالعه کنیم. 20 درصد افراد بعد از ساعت 9 شب انرژی زیادی می‌گیرند و می‌توانند کارهای مهم خود را انجام دهند. ساعت زیستی شما چه زمانی است؟

امیدواریم از دیدن این مقاله لذت برده باشید.

برای خرید انواع کتاب های آموزشی می توانید از صفحه اصلی این سایت دیدن فرمائید.

برچسب‌ها:

گالری کتاب آوا

دیدگاه‌ها