روش خودآموز در زبان انگلیسی

دسته‌بندی: مقالات
تاریخ: 4 اردیبهشت 1402
بازدید:
روش خودآموز در زبان انگلیسی - گالری کتاب آوا گستر

روش خودآموز در زبان انگلیسی برای هر فردی لازم است. این مهم جدای از سن و سال و نحوه استفاده برای همه لازم است. یادگیری زبان انگلیسی به صورت کلی دو روش دارد. یکی روش آموزشگاهی یا همان شاگرد و معلم است. دیگری روش خودآموز یا همان سلف استادی است. روش خود آموز در برابر روش آموزشگاهی دارای هزینه کمتر و شاید در ابتدای امر ساده تر باشد. روش خودآموز گاهی سخت تر از روش آموزشگاهی است. سختی امر وقتی مشخص می شود که شما باید هم معلم خود باشید هم شاگرد.

چرایی روش خودآموز

گاهی ما به دنبال آموزش زبان انگلیسی هستیم ولی وقتی برای کلاس رفتن نداریم. برخی موارد دیگر ما از رفتن به کلاس خسته شده و نتیجه لازم را نمیگیریم. در این صورت روش خودآموز را می توان توصیه کرد و شما باید از تمامی روش ها و منابع آنلاین و غیره را استفاده کنید. بازدهی این روش بستگی دارد به اینکه آیا شما میتوانید ریاضت کشیدن را تمرین کنید؟ بدون اینکه کسی این کار را برای شما انجام دهد؟

باید بدانید که داشتن بهترین معلم دنیا تا زمانی که خود شما برای یادگیری تلاشی نمی کنید، بی فایده است. در این روش شما باید زبان انگلیسی را به معنی واقعی کلمه وارد زندگی خود بکنید. شاید با توجه به مشکلات و دغدغه های زندگی امروزی این مسئله در ابتدای امر برای شما نشدنی باشد. باید توجه داشته باشید که منظور ما فقط اوقاتی نیست که به یادگیری اختصاص می دهید؛ شما باید از زمان های مرده خود نیز استفاده کنید.

زمان های مرده گرچه آنچنان به چشم نمی آیند ولی بخش بزرگی از زمان ما را در طول روز به خود اختصاص می دهند. از جمله آنها می توان به منتظر شدن در صف بانک، معطل شدن در ترافیک و… اشاره کرد. به عنوان مثال شما می توانید وقتی در ترافیک گیر کرده اید به موسیقی انگلیسی گوش دهید و این باعث افزایش مهارت اسپیکینگ و لیسینینگ ما می شود.

همواره مرور کنید

مرور مطالبی که هر روز یا هر هفته یاد می گیرید برای ماندگاری و عدم فراموشی بسیار واجب است. این مرور کردن می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد. شما می توانید از جعبه لایتنر برای مرور استفاده کنید. می توانید از دست نوشته های خود به مرور مطالب روزانه و هفتگی استفاده کنید.

در واقع ما باید به منحنی فراموشی غلبه کنیم. مطلبی که در روز اول یک بار یادگرفته شود و مروری نشود در نهایت روز ششم به طور کلی فراموش می شود. نهایتا شما به یاد خواهید آورد که این مطلب را یاد گرفته بودید و اکنون فراموش کرده اید.

گالری کتاب آوا گستر - منحنی فراموشی

اخبار و پادکست انگلیسی گوش دهید

پادست گوش دادن برای ما به جز زمان هزینه ی دیگری ندارد. شما می توانید در موضوعات دلخواه خود به پادکست های انگلیسی گوش دهید. این امر باعث تقویت مهارت لیسینینگ شما می شود. شما از بستر فضای مجازی به دنیایی از پادکست ها می توانید دسترسی داشته باشید.

اخبار یکی دیگر از منابعی رایگانی است که میتوانیم از آن استفاده کنیم. شبکه های انگلیسی زبانی چون بی بی سی و صدای آمریکا از جمله شبکه های خبری هستند که پوشش اخباری 24 ساعته دارند.

اتفاقات و خاطرات روزانه خود را بنویسید

یکی از روش های خودآموز نوشتن وقایع روزانه به زبان انگلیسی است. شما نیاز به یک موضوع عجیب و غریب ندارید. می توانید هرآنچه که در طول روز انجام داده اید، بنویسید. این کار باعث تقویت مهارت رایتینگ شما می شود. از طرفی با تمرین هر روزه یک مرور نسبی به هرآنچه در طول روز یادگرفته اید، بپردازید.

از اپلیکیشن های زبان استفاده کنید

اپلیکیشن های آموزش زبان مسیر روش خودآموز را بسیار هموار کرده اند. برخی از آنها همچون Doulingo با مرور کلمات و تمرین های روزانه به تقویت مهارت های ما کمک می کنند. اپلیکیشن های ایرانی همچون Learn It نیز برای این مهم مفید اثر هستند. این اپلیکیشن ها دارای گوناگونی بسیار هستند. این روش یکی از بهترین روش های خودآموز زبان انگلیسی است ولی همچنین بهتر است قبل از انتخاب یکی از آنها با یک نفر که قبلا از این اپلیکیشن ها استفاده کرده، مشورت بکنید.

از کتاب های مناسب سطح خود استفاده کنید

شما پس از یک آزمون تعیین سطح در ابتدای امر به تعدادی کتاب آموزشگاهی نیاز دارید. بالاتر بودن کتاب از سطح شما باعث سخت شدن مطالعه می شود. سخت شدن مطالعه مسبب رهایی کتاب و سرخورده شدن شما می شود. پایین تر بودن کتاب ها از سطح شما باعث هدر رفتن وقت و هزینه شما می شود. از طرفی مطالعه آن کتاب ها چیزی به شما اضافه نمی کند. نتیجه اینکه در تهیه کتاب های آموزشگاهی دقت کافی را داشته باشید.

در آزمون های آنلاین شرکت کنید

شرکت در آزمون باعث می شود خود را محک بزنید. این محک زدن باعث دیدن نتیجه زحمات شما است. اگر کم کاری داشته اید یا اشتباهی در پیاده سازی روش خودآموز داشته اید، متوجه می شوید. این آزمون ها باعث می شود خطاهای خود را بیابید. ممکن است با دیدن نتایج بعضی تغییراتی ایجاد کنید. این تغییرات بازدهی شما را بالا می برد. برای ایجاد تغییر شما باید متوجه اشتباهات روش خودآموز خود بشوید.

بسیاری روش و نکات کلیدی یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد که شما می توانید در روش خودآموز آنها را به کار بگیرید. مسئله این است که شما بخواهید و شروع کنید. یادگیری زبان انگلیسی کاری یک روزه یا یک ماهه نیست . موفقیت در این امر نیازمند تداوم و جدیت برای ادامه آن است. نتیجتا اینکه (روم یک روزه ساخته نشد) Rome wasn’t built in a day

 

برای اطلاعات بیشتر ، خرید کتاب های آموزشی و غیره میتوانید از سایت گالری کتاب آوا دیدن فرمایید .

برچسب‌ها:

آژانس تبلیغاتی فر

دیدگاه‌ها