رابطه زبان و سیاست

دسته‌بندی: مقالات
تاریخ: 20 مهر 1402
بازدید:
رابطه زبان و سیاست - گالری آواگستر

سیاست یکی از ارکان اصلی زندگی ما است. عده ای به دنبال آن و عده ای فراری از آن فراری هستند ولی همه بر روی این اصل که هرچه ما از آن فرار کنیم، سیاست یکی از ارکان زندگی ما است. به طبع این اصل اساسی با تمامی ارکان زندگی ما درگیر است. تاثیرپذیری و تاثیرگذاری آن بر تمامی زندگی از جمله زبان غیرقابل انکار است.

زبان در هرجای این کره خاکی و در هر برهه تاریخی می تواند متفاوت باشد. در کشورهای یکپارچه نیز گاهی با زبان ها و لهجه های مختلف آن  برخورد می کنیم. در این مقاله به صورت دقیق تاثیر زبان و سیاست بر یکدیگر را بررسی می کنیم.

تاثیر زبان بر سیاست

شاید تاثیر زبان بر سیاست را ما در ایران به صورت مشخص درک کرده باشیم. یکی از بارز ترین نمونه های تسلط سیاستمداران بر زبان بین المللی بر زبان انگلیسی است. رابطه مستقیم و دقیق با یک زبان بین المللی همواره مسیر را برای توافق و درک متقابل بیشتر باز می کند. گاهی این اختلاف زبان می تواند به چالش ها و بحران ها دامن بزند و یک اختلاف در ترجمه هزینه های بسیاری در سطح جهانی دارد.

در عرصه های جهانی چون سازمان ملل که روسای هر کشور در حال ایراد سخنرانی جهانی خود هستند، یک ایراد در ترجمه می تواند باعث تنش های جهانی، بالا رفتن یا پایین رفتن انس های جهانی و ضررهای بسیار بزرگ برای کشورهای مختلف باشد.

زبان انگلیسی، زبان بین المللی در عرصه سیاست

زبان بین المللی در عرصه سیاست زبان انگلیسی است. در واقع شما با تسلط بر این زبان در عرصه های بین المللی می توانید مخاطب را جذب و راحت تر ارتباط برقرار کنید. وجود یک مترجم همواره می تواند راه حل باشد لکن تسلط شما بر این زبان بین المللی می تواند دست برتر را برای شما بیاورد.

زبان انگلیسی با پایان جنگ جهانی اول و تشکیل سازمان ملل متحد و اتمام جنگ به نفع متفقین به زبان اصلی در عرصه بین الملل تبدیل شد. حال شما برای مهاجرت به کدام از کشورهای اروپایی یا آمریکای شمالی در اکثر مواقع به مدرک بین المللی برای زبان انگلیسی نیاز دارید.

در کشور ما این مسئله به خوبی در هنگام مذاکرات برجام درک و دریافت شد. محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه وقت ایران، با تسلط بر زبان انگلیسی توانست آن ارتباط و همراهی لازم را در طول مذاکرات با طرف های خارجی که در دوره های قبل مغفول مانده بود را به دست بیاورد.

 

تاثیر سیاست بر زبان

سیاست بر روی تمام زندگی ما خواه ناخواه اثرگذار است. این اثرگذاری از کوچک ترین امرو زندگی تا بزرگ ترین آنها دیده می شود. گاهی سیاست همانطور که بالاتر ذکر شد باعث قوت گرفتن زبان می شود. زبان انگلیسی تحت نظر اتحاد بریتانیا و ایالات متحده و پیروزی بر جنگ به زبان بین المللی تبدیل شد.

پیش تر از آن همین همه گیری زبان انگلیسی در ایالات متحده هم از اثرات سیاست است. مهاجرین که با رفتن به قاره آمریکا آنجا تشکیل کلونی دادند از اکثریت انگلیسی زبان بودند. این فاکتور و تسلط سیاسی بریتانیای کبیر در آن مقطع زمانی بر آمریکای شمالی باعث غلبه انگلیسی بر زبان سرخ پوست ها و دیگر زبان ها شد. این گونه اثرگذاری سیاست بر زبان تعداد بسیار زیادی مثال های تاریخی دارد. زبان هایی که با فاکتور سیاست غالب یا حذف شده اند.

در این مقاله به صورت خلاصه ولی کافی و متقن از اثرات سیاست بر زبان و بالعکس برای شما صحبت کردیم. اگر به چنین مثال های سیاسی و تاریخی علاقه مند هستید، کتاب هایی نظیر تاریخ سیاست در اروپا می تواند برای شما بسیار مفید باشد. برای اطلاعات بیشتر ، خرید کتاب های آموزشگاهی و غیره میتوانید از سایت گالری کتاب آوا دیدن فرمایید .

برچسب‌ها:

آژانس تبلیغاتی فر

دیدگاه‌ها