تقویت ریدینگ از صفر تا صد

دسته‌بندی: مقالات
تاریخ: 26 آبان 1402
بازدید:
تقویت ریدینگ از صفر تا صد - گالری آواگستر

ریدینگ مهارت خواندن و درک ما از متن است. به طور مشخص چهار مهارت اصلی در زبان انگلیسی دو به دو جدا می شوند. دو مهارت ریدینگ و رایتینگ بر روی متن و نوشته تمرکز داشته و لیسینینگ و اسپیکینگ بر روی مکالمه و گفتار متمرکز می شوند. هرکدام از این چهار اصل هم به صورت جداگانه و هم به صورت همزمان باید تقویت شوند. تقویت ریدینگ از خانه صفر تا نهایت خود به تنهایی مسیری پر پیچ و خم است.

سیستم آموزشی کشور ما مخصوصا در دوره تحصیلات متوسطه به صورت مشخص متن محور است. در نتیجه فارغ از آموزش دیگر مهارت ریدینگ و تا حدودی رایتینگ در دانش آموزان نسبت به دو مهارت دیگر در سطح بالاتری قرار دارد. حال در این مقاله چیستی و ماهیت و راه های تقویت ریدینگ را با یکدیگر مرور و بر روی آن متمرکز می شویم.

ریدینگ چیست؟

به معنای کلمه ریدینگ یعنی خواندن. در واقع توانایی ما در خواندن مطالب و متن های مختلف سنجیده می شود. ریدینگ در آزمون های مختلف بین المللی و داخلی خود یک قسمت جداگانه می باشد. این مهارت در ارتباط تنگاتنگی با رایتینگ است. در واقع ضعف و یا قوت در یکی بر روی دیگری تأثیر مستقیم دارد.

اگر بگوییم ریدینگ اولین مهارتی است که در زبان آموز تقویت می شود غلط نیست. زبان آموز در مراحل ابتدایی از محک متن و نوشته می گذرند. فلذا اول مهارت خواندن و نوشتن تقویت می شود. اگر کودک شما می خواهد وارد مسیر آموزش زبان شود بهتر است که درست و اساسی و به نحو صحیح باشد. برای این ورود صحیح یک کتاب مناسب و جامع نیاز است، کتابی چون Family and Friends می تواند تمام نیاز های کودک زبان آموز شما را جواگو باشد.

تقویت ریدینگ گام به گام

تقویت ریدینگ به خواندن و تمرین متن های متفاوت از هر سبک و سیاقی نیاز دارد. در واقع شما باید از سه مرحله اصلی گذر کرده و یکی از سه روش اصلی را انتخاب کنید. به صورت کلی سه راه اصلی برای خواندن متن وجود دارد. این راه ها عبارتند از: پیشخوانی، متمکز خواندن و خوانش جامع.

شما از این سه روش می توانید برای تقویت ریدینگ خود استفاده کنید. هرکدام از آنها موارد استفاده متعددی می تواند داشته باشد. در واقع هدف مطالعه شما و سطحی که در آن هستید در استفاده از آنها ملاک است. به عنوان مثال اگر سطحی پیشرفته قرار داشته و تسلطی سطحی بر روی متن کفایت می کند روش پیشخوانی بهترین گزینه است. حال اگر در یک آزمون مهم هستید فارغ از سطح زبان باید از روش خوانش جامع استفاده کنید. نحوه و وقت استفاده و تمام این روش ها خود یادداشت و مقاله دیگر برای بررسی جامع می خواهد.

راهکارهایی برای تقویت ریدینگ

راه کار مختلفی هستند که فارغ از مدرس و آموزشگاه برای تقویت ریدینگ می توانید از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال آشنایی با مدل متنی که با آن مواجه می شوید. نگاه اجمالی به متن و مرور چندباره می تواند راه خوبی برای بالابردن تسلط باشد. درگیر معنای دقیق کلمات نباشید، با تکرار و تمرین و در ظرف زمانی متوجه می شوید که نیاز نیست معنای تمام کلمات را برای درک متن دانست. با تمرین شما می توانید حتی معنای کلمات ناآشنا متن را حدس بزنید. خود این حدس معنای کلمات جدید و ناآشنا می تواند راه خوبی برای تقویت ریدینگ باشد.

تقویت مهارت ریدینگ چه در نقطه صفر باشید چه در اواسط راه و حتی در عدد صد نیاز است. چراکه ذکر شد این مهارت با رایتنیگ و در وهله بعد با تمام مهارت ها در ارتباط است. از آنها تأثیر گرفته و بر روی آنها تأثیر می گذارد. چه بهتر که ریدینگ فارغ از سطح زبان همواره در برنامه های شما باشد. برای اطلاعات بیشتر ، خرید کتاب های آموزشگاهی و غیره میتوانید از سایت گالری کتاب آوا دیدن فرمایید .

برچسب‌ها:

آژانس تبلیغاتی فر

دیدگاه‌ها