تفاوت رزومه و پروپوزال چیست؟

دسته‌بندی: مقالات
تاریخ: 13 اردیبهشت 1402
بازدید:

رزومه (1) و پروپوزال (2) از جمله مطالبی هستند که شما نیاز به یادگیری آن دارید. رزومه برای پیدا کردن شغل و پروپوزال یکی از ابزار های شما موقع کار و تحصیل هستند. این دو به اشتباه یکی تصور می شوند حال که اینطورر نیست. پروپزال و رزومه تفاوت های ساختاری و محتوایی با یکدیگر دارند. در این مقاله سعی میکنیم شما را با این دومفهوم آشنا کنیم و از طرفی کاربردها و تفاوت های آنها را برای شما شرح دهیم.

چیستی ماهیت رزومه و پروپوزال

رزومه در لغت یک کلمه فرانسوی است که بیشتر معنی کارنامه می دهد. همانطور که از اسم آن مشخص است، شما در رزومه کارنامه و گذشته خود را نشان می دهید. در واقع شما در رزومه تجارب قبلی و کارنامه تحصیلی خود را معرفی می کنید. سازمان،نهاد و یا شخص مربوطه با نگاه به این رزومه متوجه می شود که آیا شما برای شغلی که درخواست داده اید، موجه هستید یا خیر.

پروپوزال بیشتر با معنی طرح تحقیق در زبان ما جا افتاده است. شما برای نشان دادن طرح تحقیقاتی خود می بایست یک دورنما و شکل روند برای آن مشخص کنید؛ در اینجاست که شما از پروپوزال استفاده می کنید. به عنوان مثال اگر دانشجوی ارشد یا دکترا هستید. باید قبل از طرح کردن خود رساله و پایان نامه طرحی از تحقیق آتی خود را آماده کنید. در صورتی که با این طرح تحقیقاتی موافقت شد به سمت خود تحقیق و دفاع از آن حرکت می کنید.

کاربرد های متفاوت رزومه و پروپوزال

رزومه با توجه ماهیتش تمرکزی روی فرد دارد. در رزومه توانایی ها و تجارب یک شخص ذکر شده است. این ماهیت کاربردهای مختص به خود را دارد. شما رزومه را برای موارد مختلف می توانید استفاده کنید. رزومه برای مهاجرت تحصیلی یکی از موارد لازم است. دانشگاه مقصد شما باید از رزومه شما آگاه باشد. از طرفی برای به دست آوردن یک فرصت شغلی داشتن رزومه الزامی است. نهاد مربوطه باید متوجه بشود شما مناسب آن پوزیشن شغلی هستید یا خیر.

همانطور که بالاتر ذکر شد پروپوزال به معنی طرحی از آینده پیش رو است. پروپوزال بیشتر در فضای آکادمیک کاربرد دارد. البته شما پروپوزال در به دست آوردن یک فرصت شغلی نیز می توانید استفاده کنید. گاهی شرکت و نهاد مروبطه در کنار رزومه از شما یک پروپوزال می خواهد. در واقع شما باید یک طرح از کارهایی که در آن شغل می خواهید انجام دهید و چگونه می خواهید منابع را مدیریت کنید، ارائه کنید.

اهداف متفاوت نوشتن رزومه و پروپوزال

هدف ما از نوشتن رزومه، خلاصه ای از گذشته خود به صورت مختصر و مفید است. در رزومه شما بیشتر متمرکز بر روی گذشته هستید. در واقع شما با تمرکز بر گذشته سعی دارید به طرف مقابل نشان دهید توانایی های لازم را برای فرصت پیش رو دارید. این فرصت پیش رو می تواند شغلی و یا تحصیلی باشد. بیشتر کسانی که سعی دارند در دانشگاه های خارجی به تحصیل خود ادامه دهند مبادرت به نوشتن رزومه می کنند. در خواست رزومه برای تصرف فرصت شغلی در کشور ما آنچنان مرسوم نیست.

پروپوزال متمرکز بر آینده است. شما در پروپوزال نشان می دهید که در آینده چه خواهید کرد. در معنای شغلی شما نشان می دهید که چگونه سعی در مدیریت و تهیه منابع دارید. در واقع یک تیزر ازفیلمی که در آینده اکران خواهد شد را به طرف مقابل نشان می دهید. نوشتن پروپوزال به مقاصد شغلی در ایران آنچنان جای خود را پیدا نکرده است. پروپوزال بیشتر به همان معنای آکادمیک طرح تحقیقاتی به کار می رود. دانشجوهای مقاطع تحصیلی همچون ارشد و دکترا با آن آشنایی دارند.

کلام آخر

شما قبل از نوشتن رزومه و یا پروپوزال باید با افراد مجرب مشورت کنید. دیدن نمونه هایی از رزومه و پروپوزال به شما در بهتر نوشته شدن آن کمک خواهد کرد. در کشورهای خارجی بیش از گذشته به جای رزومه به پروپوزال پیشنهادی شخص برای تصدی شغل توجه می کنند. گرچه مدرک تحصیلی و فرصت های شغلی گذشته می تواند در انتخاب شخص لارم به ما کمک کند ولی دورنمای آینده ای که شخص به نشان میدهد، کم اهمیت نیست.

در مقاله سعی کردیم به شک و شبهه شما در مورد رزومه و پروپوزال پایان دهیم. چیستی، کاربردها و اهداف مختلف این دو مفهوم را برای شما ذکر کردیم. برای اطلاعات بیشتر ، خرید کتاب های آموزشی و غیره میتوانید از سایت گالری کتاب آوا دیدن فرمایید .

برچسب‌ها:

آژانس تبلیغاتی فر

دیدگاه‌ها