تفاوت آزمون آیلتس و تافل

دسته‌بندی: مقالات
تاریخ: 6 اردیبهشت 1402
بازدید:
تفاوت آزمون آیلتس و تافل - گالری کتاب آواگستر

یکی از مدارک مورد نیاز برای انجام مهاجرت، مدرک زبان انگلیسی شما است. مدارک معتبر برای اثبات مهارت های شما در زبان انگلیسی آزمون آیلتس یا تافل هستند. این آزمون ها در نحوه برگزاری، برگزارکننده ها، نحوه نمره بندی و خیلی موارد دیگر تفاوت هایی دارند. نتیجه اینکه شما باید قبل از شروع به یادگیری زبان یکی از این دو را انتخاب کنید.

آزمون تافل چیست

یک آزمون تماما آمریکایی است که به چهار مهارت اصلی شما نمره می دهد. در واقع اگر شما به دنبال یافتن شغل و یا فرصت مهاجرت تحصیلی در کشور آمریکا هستید باید تافل را در مرکز توجه خود قرار بدهید. از طرف دیگر اگر کشورهای اروپایی و کانادا مطلوب شماست باید روی آزمون آیلتس تمرکز کنید.

تفاوت در نحوه برگزاری

یکی از تفاوت های آزمون آیلتس و تافل نحوه برگزاری آن هاست. آزمون تافل طولانی تر از آزمون آیلتس است. از طرف دیگر شما در آزمون تافل پس از پایان بخش لیسینینگ یک فرصت ده دقیقه ای برای استراحت دارید. به علاوه برخلاف آزمون آیلتس که قسمت اسپیکینگ که روز بعد یا قبل از آزمون اصلی امتحان گرفته می شود، در آزمون تافل تمامی بخش ها در یک روز برگزار می شود.

در آزمون آیلتس به ترتیب شما لیسینینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ از شما آزمون گرفته می شود. این در حالی است که در آزمون تافل به ترتیب ریدینگ، لیسینینگ، اسپیکینگ و رایتینگ از شما سوال می شود.

تفاوت در خود آزمون

  1. اسپیکینگ: در آزمون آیلتس اسپیکینگ زمانی بین 11 الی 14 دقیقه است که از سه بخش تشکیل می شود. در آزمون تافل بخش اسپیکینگ از شش سوال تشکیل می شود. دو سوال اول مستقل هستند ولی چهار سوال دیگر وابسته به مطالبی است که در بخش رایتینگ و لیسینینگ دیده اید.
  2. رایتینگ: در آزمون آیلتس این قسمت شامل دو بخش در قالب یک ساعت است. در بیست دقیقه اول مشکلی فرضی را در قالب 150 کلمه طرح می کنید. چهل دقیقه انتهایی هم شما نظری مخالف یا موافق پیرامون یک موضوع را در قالب 250 کلمه بیان می کنید. در آزمون تافل این قسمت از دو بخش مستقل و وابسته تشکیل می شود. بخش اول با درگیر کردن مهارت های لیسینینگ و ریدینگ است. در قسمت دوم هم با توجه به موضوع درخواستی باید انشایی بنویسید.
  3. ریدینگ: در آزمون آیلتس باید در یک ساعت با خواندن سه متن به 40 سوال پاسخ بدین. این متن ها می تواند دارای موضوعات عمومی و یا علمی باشند. در آزمون تافل در قالب سه یا چهار متن 36 الی 54 سوال طراحی می شوند. شما باید بین 60 الی 80 دقیقه به آنها پاسخ بدهید.
  4. لیسینیگ: زمان این قسمت در آزمون آیلتس 30 دقیقه است. فایل یک بار برای شما پخش می شود. شما به چهار سوال در چهار بخش پاسخ می دهید. در آزمون تافل شما 6الی9 فایل صوتی را گوش میدین و به 34 الی 51 سوال پاسخ میدین. زمان شما در این بخش بین 60 الی 90 دقیقه خواهد بود.

تفاوت منابع آزمون

با یک سرچ ساده شما می توانید لیستی از منابع را ببینید. این ها منابعی هستند که تجربه اثبات کرده مفید بوده اند. نکته مهم اینکه این منابعی نیستند که به صورت رسمی از سوی برگزار کنندگان آزمون ها معرفی شده باشند. در این آزمون ها هدف مهارت های شماست. شما می توانید به هر راه و روشی مهارت های خود را تقویت کنید. نکته مهم این است که برای تهیه منابع به خوبی مشورت کنید و کتاب های آموزشگاهی مورد نیاط سطح خود را بخرید.

تفاوت در نحوه ارزیابی و نمره دهی

در این آزمون ها چیزی به نام قبولی و رد شدن وجود ندارد. هر دو آزمون مهارت های شما در کاربرد زبان سطح بندی می شود. در آزمون تافل شما بین 0 تا 120 نمره دهی خواهی شد. تجربه نشان میده که نمره 85-90 نمره قابل قبولیه. البته با توجه به موسسات و رشته دانشگاهی شما این نمره قابل قبول می تواند متفاوت باشد.

در آزمون آیلتس شما بین 0 تا 9 نمره می گیرید. پایین ترین نمره 0 و بالاترین 9 خواهد بود. تجربه نشان میده که نمره بالای 6 نمره خوبیه. در این مورد همچون تافل بستگی به موسسه و دانشگاهی که مدرک آیلتس را از شما می خواهد، متفاوت است. به عنوان مثال در رشته ای همچون اقتصاد فارغ از هر دانشگاهی شما باید حداقل نمره 7 یا بالاتر از آن را کسب کنید.

تفاوت در کاربرد مدرک

یکی دیگر از تفاوت های آزمون آیلتس و تافل کاربرد آن هاست . شما باید قبل از شروع مطالعه و تهیه منابع بدانید که هدف شما کدام آزمون است. این دو آزمون شباهت هایی با یکدیگر دارند ولی تفاوت هایی نیز دارند. شما باید بدانید که موسسه مورد نظر یا دانشگاهی که به دنبال اپلای در آن هستید کدام مدرک را از شما می خواهد.

آزمون آیلتس با توجه به برگزار کننده آن در کشورهای انگلستان، اروپا و کانادا تنها مدرک معتبر است. اگر شما به دنبال فرصت شغلی یا تحصیلی در این کشور ها هستید، باید تنها روی آزمون آیلتس متمرکز شوید. از طرف دیگر اگر کشور آمریکا مدنظر شماست، باید بدانید تافل و مدرک آن برای شما بسیار مفید است.

در این مقاله به صورت کوتاه سعی کردیم به تفاوت های آزمون آیلتس و تافل بپردازیم و این تفاوت ها را برای شما شفاف کنیم. قبولی در هرکدام از آنها نیازمند تلاش و یک برنامه مطالعاتی متمرکز است.

 

برای اطلاعات بیشتر ، خرید کتاب های آموزشی و غیره میتوانید از سایت گالری کتاب آوا دیدن فرمایید .

برچسب‌ها:

آژانس تبلیغاتی فر

دیدگاه‌ها